Chili con carne koken - Reisverslag uit River Cess, Liberië van inge - WaarBenJij.nu Chili con carne koken - Reisverslag uit River Cess, Liberië van inge - WaarBenJij.nu

Chili con carne koken

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg inge

15 Maart 2014 | Liberië, River Cess

Donderdag 13 maart
Op verzoek van Maryann ben ik begonnen met het maken van een lijst waarop ze wekelijks kunnen aankruisen wat voor diagnoses er deze week zijn gesteld bij de patienten. Het onlogische van dit systeem is dat alles op papier moet en je kan per patiënt maar één diagnose stellen. Dus malaria én diarree kan niet. Aan het eind van de maand moet daar dan weer een maandrapportage van worden gemaakt. Alles wordt ongeveer vier keer geregistreerd in enorme boeken. Ik zal er morgen nog een foto van maken.

Even naar Yappatown geweest om boodschappen te doen en Maryann moest daar iemand spreken waar ze nog geld van kreeg. Ze hebben hier dus geen banken in de dorpjes, maar ze geven hun geld aan iemand om het te bewaren. Als ze het nodig hebben krijgen ze het terug, of niet dus. Dinsdag hoort ze mee.Ik ben met Jacob boodschappen gaan doen. Wat uien, een soort brood en pinda’s. Het brood lijkt meer een cake, wel lekker hoor met een beetje vijgenjam.

Ik heb de warme maaltijd klaargemaakt, vegetarische chili con carne met pompoen en white balls. Op een houtskoolvuurtje buiten op de veranda. De half dried fish erbij geserveerd want het gehakt was net uitverkocht. Het was erg lekker. Matthew heeft ook nog geproefd en hij vond het ook lekker. De rest ging naar Maryann, want hier wordt niets weggegooid.

Marjolein en Jacob hebben een meeting in de kerk dus ik pas op het huis, kan ik lekker even typen.
Ik ben een boek over de geschiedenis van Liberia aan het lezen van Fred van der Kraaij. Erg indrukwekkend wat hier allemaal is gebeurd tijdens de twee burgeroorlogen.
Ik begrijp nu beter dat het land en de mensen nog lang niet zijn hersteld van deze gruwelijke tijd.

Nog wat bezig geweest met de diagnoselijsten voor Maryann. Het verschil met de eerste keer is wel dat ze zelf ook komen vragen of je wat voor hen op papier wilt zetten. Nu maar hopen dat ze het gaan gebruiken. Maryann is zelf bezig alle medicijnen netjes alfabetisch neer te zetten en alles op te ruimen. Morgen samen kijken wat we ervan gemaakt hebben.

Marjolein was vandaag druk in de kliniek. Jacob doet van allles en nog wat, omdat er steeds mensen langs komen met een vraag. Of de constructor wil dat hij mee komt, of er moet iets worden besteld. Opeens is het 19.00 uur en wat hebben we dan eigenlijk echt gedaan?????